Program rozwijania zainteresowań teatralnych w klasach I-III szkoły podstawowej zakłada rozszerzenie materiału o elementy wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej i artystycznej.
„MAGICZNY ŚWIAT TEATRU” program edukacji teatralnej w nauczaniu zintegrowanym Opracowały: Anna Tarkowska, Anna Kurys Cele i założenia edukacyjne programu:
Realizacja programu zakłada kilka głównych celów. Przede wszystkim umożliwianie kontaktu ze sztuką teatralną i filmową, przez aktywne uczestnictwo. Wzbogacanie i rozszerzanie wiedzy i słownictwa z tego zakresu. Uwrażliwianie na piękno, dobro i rozwijanie wyobraźni. Umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym, oraz kształtowanie kreatywnej osobowości. Realizując program dążymy do osiągnięcia przez uczniów celów w kategoriach wiadomości, umiejętności i postaw. CEL I GŁÓWNE ZADANIA:
- kształtowanie wrażliwości na sztukę teatraln±, refleksyjność w odbiorze - rozwijanie zainteresowań teatrem - percepcja sztuk teatralnych oraz uczestniczenie w różnych formach dramy - wyławianie utalentowanych uczniów, którzy poprzez pracę w kole teatralnym kształtowaliby swoją wyobraźnię i wyzwalali w sobie twórczą aktywność - przeciwdziałanie nudzie szkolnej - wyzwalanie uczniowskiej wyobraĽni, zdolności do improwizacji - nauka dykcji, ruchu i gestu scenicznego oraz uzewnętrzniania emocji - kształtowanie intelektu młodego człowieka, bogacenie jego osobowości - nauka współdziałania w grupie podczas wykonywania zadań aktorskich, dorastania do pełnienia ról społecznych - nabycie umiejętności odczytywania informacji przekazanej gestem, mimiką, układem tanecznym, gra aktorów; nastroju zaakcentowanego dekoracje, strojem, charakteryzacjaaktorów; dynamiki i przebiegu akcji przedstawionej w balecie, pantomimie, w sztuce teatralnej, w teatrzyku kukiełkowym - rozwijanie zainteresowań różnorodną twórczością - uczestnictwo w konkursach recytatorskich, w przegl±dach teatrzyków, w prezentowaniu przygotowywanych przedstawień na choince szkolnej, na terenie klasy, szkoły, gminy, powiatu , dla rodziców, dziadków, nauczycieli, kolegów i koleżanek - rozwijanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie uczuciowego stosunku do ksi±żek, czasopism dziecięcych - kształtowanie świadomej dyscypliny , poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej [ udział jednostki w sukcesie zespołu ] - utrwalenie więzi międzypokoleniowej podczas wystawiania przedstawień dla rodziców, dziadków, kobiet z Koła Gospodyń Wiejskich z okolicznych wiosek - kompensacyjna i terapeutyczna rola kółka teatralnego w stosunku do dzieci maj±cych trudności z wykazaniem się w innych dziedzinach, dzieci z trudnościami w nauce, nieśmiałych, mało aktywnych, z wadami wymowy, niezdyscyplinowanych, a nawet nadpobudliwych psychoruchowo.
Uczeń pozna : Teatr - różne rodzaje teatrów (żywego planu, lalki, jednego aktora, cieni, pantomima) - słownictwo (teatr, scenarzysta, scenograf, reżyser, rola główna drugoplanowa, dialog, monolog, inscenizacja, sztuka, spektakl, sufler)
Uczeń nabędzie umiejętności: - bycia widzem teatralnym - wypowiadania się na określony temat – udział w tematycznych dyskusjach - wyrażania siebie przez sztukę (aktorską, plastyczną, ruchową) - doskonalenia czytania z podziałem na role - recytacji i poprawnego wypowiadania się - wypowiadania się poprzez ruch, mimikę i gest - współdziałania w zespole - własnej interpretacji utworów - samorealizacji i zaspakajanie potrzeby sukcesu
Ukształtuje postawy: - emocjonalnego stosunku do sztuki teatralnej - gotowości podejmowania działań tworzenia, lub współtworzenia sztuk teatralnych - samodzielność w działaniu i myśleniu - szacunku i tolerancji dla innych Rodzaje aktywności uczniów: · udział w spektaklach teatralnych i seansach filmowych · udział w dyskusjach · udział w działalności plastycznej · zaangażowanie w przygotowywanie spektakli , kostiumów scenografii i wszelkich rekwizytów · tworzenie własnych tekstów ( rymowanych i prozy) oraz umiejętność ich kreacji · czytanie i umiejętność recytacji indywidualnej oraz z podziałem na role · umiejętność współdziałania w zespole · tolerancja dla innych
Formy, metody pracy i rodzaje aktywności
1) Praca z całą klasą 2) Praca z grupą 3) Praca indywidualna 4) Działalność : - intelektualna - językowa - plastyczno-konstrukcyjna - muzyczno-ruchowa 5) Oglądanie sztuk teatralnych, wystaw 6) Udział w dyskusjach 7) Udział w różnego rodzaju konkursach: teatralnych, recytatorskich
Środki dydaktyczne · książki dla klas I-III i inne · plakaty · materiały plastyczne · scenariusze sztuk teatralnych · środki multimedialne · czasopisma
TREŚCI PROGRAMOWE I SPOSOBY REALIZACJI
Edukacja teatralno-filmowa wiedza i umiejętności klasa I Zagadnienia programowe: 1. Oglądanie podstawowych gatunków filmu ( animowany, dokumentalny, fabularny) w kinie, w domu, w szkole z kaset video; 2. Wzbogacanie słownictwa z zakresu wiedzy filmowej: kamera, aparat filmowy, kadr, fotos, prezenter telewizyjny; 3. Zapoznanie z budową i funkcjami aparatu fotograficznego i kamery; 4. Rysowanie komiksu jako przygotowanie do tworzenia własnego filmiku rysunkowego; 5. Wykonanie modelu aparatu fotograficznego przy wykorzystaniu łączenia technik plastyczno – konstrukcyjnych: 6. Zapoznanie z różnymi rodzajami teatrów (lalki, cieni, żywego planu, jednego aktora, balet, pantomima, opera, operetka); 7. Wzbogacanie słownictwa z zakresu wiedzy teatralnej ( scena, aktor, sufler, widz, reżyser – reżyseria, scenograf – scenografia, dialog, monolog, kostiumy); 8. Udział w spektaklach teatralnych jako widz i spotkaniach ludzi teatru; Edukacja teatralno-filmowa wiedza i umiejętności klasa II 1. Zapoznanie z programami telewizyjnymi skierowanymi do dzieci – oglądanie i dyskusja; 2. Oglądanie i ocenianie filmów popularno- naukowych o tematyce dostępnej dzieciom; 3. Tworzenie własnej audycji ( wywiad, scenki dramowe); 4. Obsługa telewizora i video; 5. Doskonalenie techniki czytania z podziałem na role jako przygotowanie do przedstawienia teatralnego z kategorii żywego planu 6. Zapoznanie z różnymi rodzajami lalek i sposobami ich animacji; 7. Przygotowanie kukiełek do przedstawienia teatru lalkowego 8. Przedstawienie przygotowanego przedstawienia kukiełkowego 9. Założenie klubu dyskusyjnego 10. Udział w spektaklach teatralnych jako widz i spotkaniach ludzi teatru; 11. Oglądanie podstawowych gatunków filmów w kinie, w domu, w szkole z kaset video;
Edukacja teatralno-filmowa wiedza i umiejętności klasa III
1. Zapoznanie z rysem historycznym powstawania teatru 2. Rodzaje dekoracji ( umowna i pełna) 3. Pomoc przy projektowaniu i wykonaniu scenografii do przedstawienia 4. Wdrażanie do samodzielnego interpretowania i kreowania utworów literackich 5. Kształcenie umiejętności pięknej recytacji, umiejętności oddechu, siły i natężenia głosu; 6. Czynny udział w przygotowaniach związanych z powstaniem sztuki teatralnej. Kreacja własnej roli 7. Prezentacja sztuki teatralnej; 8. Udział w spektaklach teatralnych jako widz i spotkaniach ludzi teatru; 9. Oglądanie podstawowych gatunków filmów w kinie, w domu, w szkole z kaset video;
Oczekiwane efekty
Realizacja autorskiego programu pozwoli na wszechstronne kształtowanie osobowości ucznia poprzez podnoszenie poziomu jego wiedzy i umiejętności praktycznych, wykształcającej gotowość odbioru sztuki teatralnej i filmowej, oraz umiejętności stosowania jej w codziennym życiu. |